dinsdag 30 juni 2015

Hét plaatje

Iedereen heeft een plaatje in zijn hoofd, een idee over 'hoe het moet' of 'hoe het gaat zijn'. Dat plaatje wordt gevormd door je opvoeding, je genen pakketje, wie en wat er op je pad komt.

Plaatjes zijn fijn en soms niet. Het kan je richting geven in het leven. Als je een helder plaatje hebt en je leven ontvouwd zich volgens het pad in je hoofd dan is dat prettig. Het plaatje klopt.
Maar bij hoeveel mensen klopt de werkelijkheid niet met het plaatje? En wat dan? Het vasthouden van een plaatje maakt het lastig als de dingen anders gaan dan gedacht. Het loslaten van een plaatje is niet makkelijk.

Het plaatje wat je had gevormd lijkt niet te matchen met de realiteit. Je kunt hiervoor meerdere oplossingen bedenken, bijvoorbeeld;

  • Je past je werkelijkheid aan en zorgt dat het weer gaat kloppen met je plaatje. Dit levert vaak veel praktische geregel op en je kunt daarbij niet altijd op de medewerking van je omgeving rekenen (aangezien mensen over het algemeen niet zo van verandering houden...).
  • Of je past je plaatje in je hoofd aan en dan klopt het weer.

Volgens mij is het makkelijker om je plaatje in je hoofd aan te passen dan de werkelijkheid. Hiermee wil ik niet suggereren dat je geen invloed hebt op de werkelijkheid, de wereld om je heen. Dat heb je wel degelijk! Maar sommige paden en plannen ontvouwen zich ('overkomen je' klinkt minder fijn) .... Het komt niet overeen met je plaatje. Dus het wringt!

Dit is volgens mij het moment dat je het plaatje in je hoofd over hoe het 'allemaal zou moeten' aan kan passen. Okay, dit is inderdaad iets makkelijker gezegd dan gedaan. Ik merk dat het bij mij altijd helpt om in gesprek te gaan met verschillende mensen met verschillende visies (lees: waarheden) en levensstijlen. Daardoor vergroot ik mijn wereld. Ik onderzoek in gesprek wat voor mij misschien meer passend is dan het 'oude' plaatje.

Nu is het zo dat als ik mijn plaatje aanpas, ik iets aan de totale puzzel verander. Dan volgt er meer onderzoek (gesprek) en gepuzzel. Blijkt mijn leven een soort Gaastra puzzel te zijn...!


Gelukkig hou ik wel van spelen met gedachten ;) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten